CEL
Celem kursu jest zdobycie przydatnej wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do pracy na odpowiedzialnym stanowisku kontrolera finansowego (kod zawodu 241107), który został ujęty w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Kurs ukierunkowany jest na poznanie praktycznych aspektów budowy i administrowania systemem controllingu w przedsiębiorstwie. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie warsztatów przygotowują uczestników do samodzielnego wdrożenia technik i narzędzi controllingu.
PO UKOŃCZENIU KURSU SŁUCHACZ:
- przygotuje roczny budżet, prognozy, sprawozdania a także zajmie się kontrolą ich realizacji;
- analizuje rentowność według produktów, kanałów dystrybucji czy klientów;
- wprowadza rozwiązania mające na celu usprawnienia i optymalizację procesów w firmie pod kątem finansowym;
- dostarcza wiarygodnych informacji zarządczych, służących do podejmowania decyzji kierownictwu firmy.
UCZESTNICY
Kurs przeznaczony jest dla:
- pracowników działu controllingu chcących uporządkować lub rozszerzyć swoją wiedzę w obszarze controllingu,
- pracowników, którzy planują rozwój w kierunku controllingu i zarządzania,
- głównych księgowych i samodzielnych księgowych, którzy chcą swoje umiejętności poszerzyć o obszar controllingu,
- absolwentów kursu Controlling I stopień – specjalista ds. Controllingu -> Controlling I stopień – specjalista ds. Controllingu (69 godzin zajęć)
WYMAGANIA WSTĘPNE
- minimum średniozaawansowana znajomość Excela,
- ukończony kurs Controlling I stopień - specjalista ds. Controllingu -> Controlling I stopień – specjalista ds. Controllingu (69 godzin zajęć), lub
- doświadczenie zawodowe w obszarze finansów, controllingu, księgowości lub analizy finansowej: min. 1–2 lata i znajomość poniższych zagadnień:
- znajomość podstawowych procesów finansowych i praktyczne obycie z danymi finansowymi.
- znajomość podstaw rachunkowości finansowej i zarządczej (bilans, rachunek zysków i strat, zasady księgowania kosztów, podstawy budżetowania),
WARUNKI ZALICZENIA
Formą zaliczenia kursu na potrzeby zaświadczenia o ukończeniu kursu zgodne z § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 2175) jest:
- uczestnictwo w minimum 70% godzin zajęć.
Uczestnicy kursu, którzy podejdą do egzaminu stacjonarnego w Oddziale Wielkopolskim w Poznaniu i spełnią łącznie:
- kryterium frekwencji na poziomie minimum 70% godzin zajęć;
- uzyskają co najmniej 60% punktów na egzaminie końcowym sprawdzającym wiedzę uczestników w formie pytań testowych i zadań praktycznych
otrzymają zaświadczenie kwalifikacyjne (kod zawodu 241107), który został ujęty w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
ORGANIZACJA
- Warunkiem uczestnictwa w kursie jest wcześniejsze zgłoszenie oraz wniesienie opłaty – najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem zajęć;
- Zajęcia dydaktyczne odbędą się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość; przed zajęciami uczestnicy otrzymają link do platformy ClickMeeting oraz materiały szkoleniowe w formie elektronicznej;
- Aby zapewnić sprawny przebieg szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge;
- Całość szkolenia realizowana jest w formie interaktywnych zajęć online na żywo.
PROGRAM
Program kursu obejmuje 100 godzin dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz 3 godziny egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego w trybie stacjonarnym.
Moduł I Kalkulacja i analiza kosztów wytworzenia
- Wstęp.
- Struktura wielowymiarowej ewidencji controllingowej w przedsiębiorstwie.
- Struktura kosztów (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie zmienne, koszty pośrednie stałe,
koszty sprzedaży, koszty zarządu). - Tradycyjny rachunek kosztów (rachunek kosztów rzeczywistych, rachunek kosztów normalnych, rachunek kosztów standardowych).
- Tradycyjne sposoby kalkulacji (rozliczania /alokacji) kosztów pośrednich (kalkulacja podziałowa, kalkulacja doliczeniowa, kalkulacja kosztów wytworzenia przy produkcji sprzężonej, kalkulacja kosztów wytworzenia a produkcja w toku).
- Rachunek kosztów działań (ABC), rachunek kosztów zasobowo-procesowy (ZPRK):
• Zasoby i nośniki kosztów zasobów,
• Działania i nośniki kosztów działań,
• Obiekty kosztów. - Rachunek kosztów docelowych (target costing).
Moduł II Budżetowanie w praktyce
- Wprowadzenie:
- Wstęp:
• Budżetowanie jako narzędzie zarządzania,
• Sposoby budżetowania (od góry, od dołu, kroczący, przyrostowy, od zera, stały, elastyczny, kroczący, budżetowanie na bazie działań, beyond budgeting),
• Budżet operacyjny,
• Budżet finansowy,
• Proces budżetowania,
• Behawioralne aspekty budżetowania. - Harmonogram procesu budżetowania.
- Konstrukcja budżetu rachunku wyników:
• Ustalenie stopnia szczegółowości budżetowania,
• Założenia budżetowe,
• Części składowe budżetu. - Planowanie kosztów stałych:
• Zasady podziału na centra odpowiedzialności,
• Zasady konstrukcji tabel budżetowych,
• Zasady i techniki planowania pozycji budżetowych. - Budżetowanie rachunku wyników w Excelu dla firmy produkcyjnej:
- Planowanie przychodów:
• Wymiary planowania przychodów,
• Planowanie ilościowe,
• Założenia cenowe,
• Polityka rabatowa. - Budżet kosztów zmiennych:
• Ustalenie marszruty (zużycie materiałów bezpośrednich, robocizny bezpośredniej, usług bezpośrednio produkcyjnych),
• Założenia cenowe,
• Powiązanie kosztów z wolumenami sprzedaży. - Budżetowanie rachunku wyników w Excelu dla firmy handlowej:
- Planowanie przychodów:
• Wymiary planowania przychodów,
• Planowanie ilościowe,
• Założenia cenowe,
• Polityka rabatowa. - Budżet kosztów zmiennych:
• Ceny zakupu towarów,
• Założenia cenowe dla sprzedaży,
• Zmienne koszty sprzedaży,
• Powiązanie kosztów z wolumenami sprzedaży. - Planowanie bilansu oraz cash flow
- Prognoza nakładów inwestycyjnych.
- Prognoza zapotrzebowania na kapitał pracujący:
• Należności,
• Zapasy,
• Inne aktywa obrotowe,
• Zobowiązania pozafinansowe. - Prognoza pozostałych elementów bilansu:
• Aktywa trwałe,
• Kapitały własne,
• Inne aktywa,
• Inne pasywa pozafinansowe,
• Pozyskanie dodatkowych funduszy,
• Zobowiązania finansowe,
• Sprzężenie zwrotne finansowania. - Alternatywne sposoby prognozowania potrzebnego finansowania.
- Rachunek przepływów pieniężnych:
• Metoda bezpośrednia,
• Metoda pośrednia. - Prezentacja przykładowego systemu do budżetowania
Moduł III Raportowanie w praktyce z wykorzystaniem Power Query i Power BI
- Power Query jako narzędzie do automatyzacji raportowania:
• Wstęp,
• Edytor zapytań,
• Pobieranie danych z różnych źródeł,
• Przekształcanie danych i automatyzacja,
• Automatyczne łączenie danych,
• Piwotowanie i rozpiwotowywanie danych. - Wizualizacja danych i tworzenie kokpitów menażerskich w Excelu:
• Zasady budowania dashboardów,
• Wizualizacja danych – wykresy, formatowanie warunkowe, ikony,
• Wizualizacja danych z wykorzystaniem tabel przestawnych. - Power BI – budowa modelu danych i dashboardów:
• Importowanie danych zewnętrznych,
• Przekształcanie danych,
• Budowa modelu danych z różnych źródeł,
• Tworzenie relacji,
• Tworzenie dashboardów, raportów, wykresów i map.
Moduł IV Ocena projektów inwestycyjnych
- Wartość pieniądza w czasie:
• Wartość bieżąca,
• Wartość przyszła,
• Uproszczone wersje obliczeń związanych z wartością pieniądza w czasie, w tym formuły w MS Excel,
• Nominalna a efektywna stopa zwrotu. - Średnioważony koszt kapitału (WACC):
• Wymagana stopa zwrotu,
• Koszt kapitału własnego,
• Koszt długu,
• Średnioważony koszt kapitału,
• Krańcowy koszt kapitału. - Ocena projektów inwestycyjnych:
• Koszty istotne i nieistotne projektów inwestycyjnych,
• Analiza TCO (total cost of ownership),
• Szacowanie przepływów pieniężnych,
• Okres zwrotu,
• NPV,
• IRR.
Moduł V Controlling pozafinansowy w przedsiębiorstwie
- Wstęp, KPI a KRI, kluczowe czynniki sukcesu.
- Źródła informacji: wewnętrzne i zewnętrzne.
- Analiza konkurencyjności.
- Analiza aktywności.
- Analiza efektywności / produktywności.
- Analiza jakości.
- Analiza satysfakcji klienta.
- Analiza zasobów ludzkich.
- Analiza innowacyjności.
MOŻLIWE DOFINANSOWANIA
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY (KFS)
Z dofinansowania mogą skorzystać wszystkie przedsiębiorstwa (duże, średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa), które zatrudniają min. jedną osobę na umowę o pracę.
Więcej informacji na stronie: Krajowy Fundusz Szkoleniowy - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Administracja
Zapraszamy do kontaktu w sprawie dofinansowań: Monika Białek - tel. 61 8630 480 wew. 21 - monika.bialek@skwp.poznan.pl

