ORGANIZACJA
godzina: od 09:00 do 15:45
W ramach szkolenia zapewniamy:
•materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf) – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia,
•zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
- Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć ClickMeeting.
- Wymagania techniczne: komputer lub urządzenie mobilne ( telefon, tablet ) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia bezproblemowego przebiegu szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia i opłata min. 5 dni przed jego rozpoczęciem.
- Opłatę za szkolenia prosimy uiścić przelewem na konto: PKO BP S.A. O/Konin 61 1020 2746 0000 3102 0236 1590
CEL SZKOLENIA
Według danych Ministerstwa Finansów w 2023 r. wzrosła istotnie luka VAT. Nie dziwi zatem, że wzrasta także liczba kontroli. Według danych MF, kontroli celno-skarbowych wszczętych w 2023 r. było ponad 9 tys., podczas gdy w roku poprzednim (2022) takich kontroli było tylko ok. 4 tys. Kontrole celno-skarbowe skierowane są na wykrywanie najcięższych nadużyć, w tym w zakresie VAT.
Szkolenie ma pomóc w weryfikacji, czy firma poprawnie rozlicza VAT w najważniejszych obszarach, które mogą skutkować zaległością podatkową. Idzie o to, by umożliwić uczestnikowi w czasie uczestnictwa w szkoleniu przeanalizowanie czy postępowanie jego firmy jest prawidłowe. Tym samym udział w zajęciach będzie formą działania w obszarze compliance, czyli samodzielnej, wewnętrznej aktywności firmy nakierowanej na wyszukiwanie u siebie działań niezgodnych z przepisami.
Podczas szkolenia omówione będą zagadnienia poprawnego rozliczania sprzedaży oraz zakupów i podatku naliczonego, z uwzględniem tych transakcji i zdarzeń, które szczególnie mogą przyczynić się do powstania nieprawidłowości.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów finansowych, księgowych oraz kadry zarządzającej, a także do osób odpowiedzialnych za prawidłowe rozliczanie podatku VAT mających za zadanie zdobycie lub ugruntowanie wiedzy praktycznej z zakresu rozliczania podatku VAT w 2024 roku.
WYKŁADOWCA
Hubert Grzyb - adwokat, doradca podatkowy. Założyciel i partner zarządzający kancelarii adwokackiej specjalizującej się w doradztwie podatkowym. Doradza w skomplikowanych projektach dotyczących podatku VAT oraz podatku dochodowego na rzecz polskich oraz zagranicznych podatników. Doświadczony wykładowca, głównie w tematyce podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Prowadzi szkolenia m. in. dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym pracowników organów podatkowych, dla doradców podatkowych oraz biegłych rewidentów. Autor publikacji z zakresu podatku VAT oraz podatków dochodowych.
PROGRAM
1. Poprawne rozliczanie sprzedaży.
- Właściwy moment powstania obowiązku podatkowego.
- Protokół odbioru jako data wykonania usługi.
- Faktury zaliczkowe i za częściowe wykonanie usługi.
- Usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych.
- Refakturowanie.
- Prawidłowe ustalanie podstawy opodatkowania.
- Dotacje.
- Koszty dodatkowe.
- Kursy walut.
- Ujęcie korekt.
2. Bezpieczny obrót międzynarodowy.
- Sprzedaż WDT. Dokumenty. Prawo do zastosowania stawki 0 %..
- Prawidłowe rozliczanie eksportu towarów.
- WNT i nabycie na odwrotnym obciążeniu.
- Transakcje łańcuchowe. Pułapki.
3. Podatek naliczony.
- Związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
- Z których zakupów organy i sądy administracyjne nie pozwalają odliczyć VAT?
- Zakupy z zagranicy – gdzie czai się ryzyko?
- Faktury w związane z reklamacjami, wadami, nieprawidłowościami. Czy można odliczyć VAT?
- Jak dochować należytej staranności i dać się wkręcić w karuzelę VAT?
- Ograniczenia w prawie do odliczenia VAT.
- Błędy na fakturach a prawo do odliczenia VAT.
4. Pozostałe (wrażliwe) transakcje.
- Sprzedaż budynków, lokali i gruntów.
- Zbycie przedsiębiorstwa i zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
- Transakcje nieodpłatne i barterowe.