CEL
Celem kursu jest poznanie praktycznych aspektów budowy i administrowania systemem controllingu w przedsiębiorstwie. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie warsztatów przygotowują uczestników do samodzielnego wdrożenia technik i narzędzi controllingu. Szkolenie ma charakter interaktywny. Wiedza i umiejętności przekazywane są przy pomocy ćwiczeń, przykładów i paneli dyskusyjnych, z szerokim i aktywnym wykorzystaniem MS Excel w formie warsztatów komputerowych. Uczestnicy w ramach szkolenia otrzymują przykładowe arkusze Excel, które po dostosowaniu do potrzeb danej organizacji, stanowią gotowe narzędzia do wdrożenia i prowadzenia kontrolingu w przedsiębiorstwie.
UCZESTNICY
Kurs przeznaczony jest dla:
- Pracowników działu controllingu chcących uporządkować lub rozszerzyć swoją wiedzę w obszarze controllingu,
- Pracowników, którzy planują rozwój w kierunku controllingu i zarządzania,
- Głównych księgowych i samodzielnych księgowych, którzy chcą swoje umiejętności poszerzyć o obszar controllingu,
- Absolwentów kursu Kontroler finansowo-księgowy.
ORGANIZACJA
- Warunkiem uczestnictwa w kursie jest dokonanie zgłoszenia i opłata min. 5 dni przed jego rozpoczęciem;
- Zajęcia dydaktyczne odbędą się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
Przed zajęciami uczestnicy otrzymają link do platformy ClickMeeting oraz materiały szkoleniowe w formie elektronicznej; - Dla zapewnienia bezproblemowego przebiegu szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge;
- 100% czasu zajęć odbywa się z wykładowcą – zajęcia są prowadzone w czasie rzeczywistym.
WARUNKI ZALICZENIA
- Obecność na poziomie min. 70%.
Absolwenci otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowujące do pełnienia funkcji kontrolera finansowo-księgowego.
PROGRAM
Moduł I Kalkulacja i analiza kosztów wytworzenia
1. Wstęp.
2. Struktura wielowymiarowej ewidencji controllingowej w przedsiębiorstwie.
3. Struktura kosztów (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie zmienne, koszty pośrednie stałe,
koszty sprzedaży, koszty zarządu).
4. Tradycyjny rachunek kosztów (rachunek kosztów rzeczywistych, rachunek kosztów normalnych, rachunek kosztów standardowych).
5. Tradycyjne sposoby kalkulacji (rozliczania /alokacji) kosztów pośrednich (kalkulacja podziałowa, kalkulacja doliczeniowa, kalkulacja kosztów wytworzenia przy produkcji sprzężonej, kalkulacja kosztów wytworzenia a produkcja w toku).
6. Rachunek kosztów działań (ABC), rachunek kosztów zasobowo-procesowy (ZPRK):
• Zasoby i nośniki kosztów zasobów,
• Działania i nośniki kosztów działań,
• Obiekty kosztów.
7. Rachunek kosztów docelowych (target costing).
Moduł II Budżetowanie w praktyce
a. Wprowadzenie:
1. Wstęp:
• Budżetowanie jako narzędzie zarządzania,
• Sposoby budżetowania (od góry, od dołu, kroczący, przyrostowy, od zera, stały, elastyczny, kroczący, budżetowanie na bazie działań, beyond budgeting),
• Budżet operacyjny,
• Budżet finansowy,
• Proces budżetowania,
• Behawioralne aspekty budżetowania.
2. Harmonogram procesu budżetowania.
3. Konstrukcja budżetu rachunku wyników:
• Ustalenie stopnia szczegółowości budżetowania,
• Założenia budżetowe,
• Części składowe budżetu.
4. Planowanie kosztów stałych:
• Zasady podziału na centra odpowiedzialności,
• Zasady konstrukcji tabel budżetowych,
• Zasady i techniki planowania pozycji budżetowych.
b. Budżetowanie rachunku wyników w Excelu dla firmy produkcyjnej:
1. Planowanie przychodów:
• Wymiary planowania przychodów,
• Planowanie ilościowe,
• Założenia cenowe,
• Polityka rabatowa.
2. Budżet kosztów zmiennych:
• Ustalenie marszruty (zużycie materiałów bezpośrednich, robocizny bezpośredniej, usług bezpośrednioprodukcyjnych),
• Założenia cenowe,
• Powiązanie kosztów z wolumenami sprzedaży.
c. Budżetowanie rachunku wyników w Excelu dla firmy handlowej:
1. Planowanie przychodów:
• Wymiary planowania przychodów,
• Planowanie ilościowe,
• Założenia cenowe,
• Polityka rabatowa.
2. Budżet kosztów zmiennych:
• Ceny zakupu towarów,
• Założenia cenowe dla sprzedaży,
• Zmienne koszty sprzedaży,
• Powiązanie kosztów z wolumenami sprzedaży.
d. Planowanie bilansu oraz cash flow
1. Prognoza nakładów inwestycyjnych.
2. Prognoza zapotrzebowania na kapitał pracujący:
• Należności,
• Zapasy,
• Inne aktywa obrotowe,
• Zobowiązania pozafinansowe.
3. Prognoza pozostałych elementów bilansu:
• Aktywa trwałe,
• Kapitały własne,
• Inne aktywa,
• Inne pasywa pozafinansowe,
• Pozyskanie dodatkowych funduszy,
• Zobowiązania finansowe,
• Sprzężenie zwrotne finansowania.
4. Alternatywne sposoby prognozowania potrzebnego finansowania.
5. Rachunek przepływów pieniężnych:
• Metoda bezpośrednia,
• Metoda pośrednia.
e. Prezentacja przykładowego systemu do budżetowania
Moduł III Raportowanie w praktyce z wykorzystaniem Power Query i Power BI
1. Power Query jako narzędzie do automatyzacji raportowania:
• Wstęp,
• Edytor zapytań,
• Pobieranie danych z różnych źródeł,
• Przekształcanie danych i automatyzacja,
• Automatyczne łączenie danych,
• Piwotowanie i rozpiwotowywanie danych.
2. Wizualizacja danych i tworzenie kokpitów menażerskich w Excelu:
• Zasady budowania dashboardów,
• Wizualizacja danych – wykresy, formatowanie warunkowe, ikony,
• Wizualizacja danych z wykorzystaniem tabel przestawnych.
3. Power BI – budowa modelu danych i dashboardów:
• Importowanie danych zewnętrznych,
• Przekształcanie danych,
• Budowa modelu danych z różnych źródeł,
• Tworzenie relacji,
• Tworzenie dashboardów, raportów, wykresów i map.
Moduł IV Ocena projektów inwestycyjnych
1. Wartość pieniądza w czasie:
• Wartość bieżąca,
• Wartość przyszła,
• Uproszczone wersje obliczeń związanych z wartością pieniądza w czasie, w tym formuły w MS Excel,
• Nominalna a efektywna stopa zwrotu.
2. Średnioważony koszt kapitału (WACC):
• Wymagana stopa zwrotu,
• Koszt kapitału własnego,
• Koszt długu,
• Średnioważony koszt kapitału,
• Krańcowy koszt kapitału.
3. Ocena projektów inwestycyjnych:
• Koszty istotne i nieistotne projektów inwestycyjnych,
• Analiza TCO (total cost of ownership),
• Szacowanie przepływów pieniężnych,
• Okres zwrotu,
• NPV,
• IRR.
Moduł V Controlling pozafinansowy w przedsiębiorstwie
1. Wstęp, KPI a KRI, kluczowe czynniki sukcesu.
2. Źródła informacji: wewnętrzne i zewnętrzne.
3. Analiza konkurencyjności.
4. Analiza aktywności.
5. Analiza efektywności / produktywności.
6. Analiza jakości.
7. Analiza satysfakcji klienta.
8. Analiza zasobów ludzkich.
9. Analiza innowacyjności.