Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
12.08.2024
Godzina rozpoczęcia kursu:
09:00
Typ:
Szkolenie
Tryb:
poniedziałek (09:00-14:45)
Opłata:
470,- zł od osoby

ORGANIZACJA

godzina: od 09:00 do 14:45

W ramach szkolenia zapewniamy:
•materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf) – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia,
•zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.

  • Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć ClickMeeting.
  • Wymagania techniczne: komputer lub urządzenie mobilne ( telefon, tablet ) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia bezproblemowego przebiegu szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
  • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia i opłata min. 5 dni przed jego rozpoczęciem.
  • Opłatę za szkolenia prosimy uiścić przelewem na konto: PKO BP S.A. O/Konin  61 1020 2746 0000 3102 0236 1590

CEL SZKOLENIA

Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom aktualnej wiedzy zgodnej z najnowszymi stanowiskami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) oraz Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), umożliwiającej skuteczne dostosowanie praktyk zatrudnieniowych do obowiązujących przepisów, w tym zrozumienie i właściwe wdrożenie ewentualnych zmian w zakresie prawa pracy oraz skuteczne przygotowanie do ewentualnych kontroli ze strony PIP, obejmujących nowe wytyczne, procedury i oczekiwania inspektorów.

ADRESACI SZKOLENIA

Szkolenie skierowane jest do pracowników działu kadr i płac.

WYKŁADOWCA

Mariola Niełacna - W pracy wykorzystuję ponad 20-letnie doświadczenie i staż pracy w Państwowej Inspekcji Pracy na stanowisku Starszego Inspektora Pracy - Specjalisty, gdzie uzyskała specjalizację w zakresie postępowania w sprawach o wykroczenia, które związane są z wykonywaniem pracy zarobkowej, legalnością wszelkiego zatrudnienia oraz przestępstwa przeciwko prawom osób wykonującym pracę zarobkową. Wieloletni kontroler, oskarżyciel publiczny i wykładowca.

Swoją wiedzę poszerzyła kończąc studia podyplomowe z Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Ochrony Danych Osobowych w Administracji i Biznesie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wykłada prawo pracy na studiach podyplomowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz prowadzi szkolenia i kursy zawodowe współpracując w firmami szkoleniowymi w Polsce. Współpracuje z kancelarią prawną i pracodawcami zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego (jednostek budżetowych).

PROGRAM 

1. Zmiany dotyczące zawierania umów o pracę

  • nowe zasady zawierania i rozwiązywania umów na okres próbny,
  • zmiany w zakresie umów na czas określony,
  • wniosek pracownika o zmianę niektórych warunków zatrudnienia,
  • obligatoryjne obniżenie wymiaru etatu,
  • zatrudnienie w niepełnym wymiarze – nowe zasady,
  • uzasadnienie wypowiedzenia – zmiany dotyczące umów na okres próbny i na czas określony.

2. Zamiany w informacji o warunkach zatrudnienia

  • rozszerzenie obowiązku informacyjnego – zmiana klauzuli z art. 29 § 3,
  • sposób i termin przekazywania informacji o warunkach zatrudnienia,
  • nowa umowa/porozumienie zmieniające a nowa informacja,
  • odpowiedzialność pracodawcy i sankcja wykroczeniowa,
  • obowiązek informowania o polityce szkoleniowej, wolnych stanowiskach i procedurach awansu.

3. Zmiany w czasie pracy i zasadach uczestniczenia w szkoleniach

  • prawo do obniżonego wymiaru czasu pracy – nowe zasady,
  • zakaz pracy w porze nocnej i godzinach nadliczbowych – nowe oświadczenia,
  • dodatkowe przerwy wliczane do czasu pracy,
  • nowe obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń dla celów wykonywania pracy,
  • przyznanie pracownikowi prawa do nieodpłatnego szkolenia,
  • polityka szkoleniowa w firmie: obowiązek czy dobrowolność,
  • dni wolne na opiekę nad dzieckiem.

4. Elastyczna organizacja pracy

  • warunki skorzystania z nowych przywilejów,
  • treść wniosku i terminy na poinformowanie o uwzględnieniu lub przyczynie odmowy,
  • odwołanie i skrócenie wniosku – powrót do poprzedniej organizacji pracy.

5. Dodatkowe dni wolne - zwolnienie z powodu działania siły wyższej

  • przesłanki ubiegania się o zwolnienie od pracy,
  • wniosek – termin i forma,
  • uprawnienie w dniach i godzinach,
  • zasada proporcjonalności i zaokrąglania.

6. Urlop opiekuńczy - nowe uprawnienie pracownicze

  • prawa pracownika i pracodawcy w zakresie urlopu opiekuńczego – obowiązki, odmowa i konsekwencje,
  • wymiar, forma i termin wnioskowania o urlop opiekuńczy,
  • informacje we wniosku a RODO,
  • kontrola PIP a sankcje za nieudzielnie urlopu opiekuńczego,
  • ochrona przed wypowiedzeniem umowy o pracę opiekunowi.

7. Nowe zasady korzystania z urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego

  • termin wykorzystania urlopu ojcowskiego - nowe zasady,
  • wniosek o urlop ojcowski – forma i termin,
  • nowy wymiar urlopu rodzicielskiego,
  • zasady udzielenia urlopu rodzicielskiego,
  • nieprzenoszalna cześć urlopu rodzicielskiego,
  • urlop rodzicielski dla pracownika – ojca,
  • praca w czasie urlopu rodzicielskiego – forma wniosku, terminy,
  • wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego w związku z pracą w trakcie jego trwania,
  • rezygnacja z urlopu rodzicielskiego – zasady.

8. Zmiany w zakresie kontrolowania trzeźwości pracowników

  • nowe obowiązki nałożone na pracodawców,
  • postanowienia wprowadzone do regulaminów pracy- treść, terminy, zmiany treści regulaminów,
  • poprawne przeprowadzanie kontroli przez pracodawcę – procedury i zasady,
  • przeprowadzanie kontroli trzeźwości a czas pracy,
  • dokumentacja związana z kontrolą w aktach osobowych.

9. Praca zdalna w Kodeksie pracy

  • praca zdalna – całkowita, częściowa lub okazjonalna – równice i cechy wspólne,
  • jednostronne polecenie pracy zdalnej – przesłanki, możliwości i konsekwencje, obowiązujące ustalenia dotyczące pracy zdalnej w zakładzie – sposób wprowadzania, dowolność czy konieczność,
  • rodzaje pracy zdalnej a obowiązki pracodawcy,
  • kontrola pracownika wykonującego pracę zdalnie,
  • grupa uprzywilejowana a obowiązki pracodawcy,
  • zasady BHP i ochrony danych osobowych przy pracy zdanej
  • zwroty kosztów ryczałty i ekwiwalenty,
  • praca zdalna a elastyczna organizacja pracy – różnice.

10. Podsumowanie zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej – aktach osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy

  • zmiany w aktach osobowych,
  • ewidencja czasu pracy przy pracy zdalnej (hybrydowej i okazjonalnej),
  • potwierdzanie obecności na stanowisku pracy i lista obecności w modelu hybrydowym,
  • zgoda pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 8 roku życia- nowe oświadczenia, forma i tryb.
  • świadectwo pracy po zmianach.

11. Wytyczne Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
12. Odpowiedzi na pytania.

Ziębicka 18
60-164 Poznań

tel.61 8630 480
tel.+48 452040111

szkolenia@skwp.poznan.pl
sekretariat@skwp.poznan.pl

PKO BP SA I O/M42 1020 4027 0000 1102 0031 0219