ORGANIZACJA
godzina: od 09:00 do 14:00
W ramach szkolenia zapewniamy:
• materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf) – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia,
• zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
- Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć ClickMeeting.
- Wymagania techniczne: komputer lub urządzenie mobilne ( telefon, tablet ) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia bezproblemowego przebiegu szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia i opłata min. 5 dni przed jego rozpoczęciem.
- Opłatę za szkolenia prosimy uiścić przelewem na konto: PKO BP SA I O/M 42 1020 4027 0000 1102 0031 0219
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom aktualnej i praktycznej wiedzy o rozliczaniu podróży służbowych i oddelegowań zgodnie z najnowszymi przepisami podatkowymi, orzecznictwem oraz interpretacjami, aby minimalizować ryzyka podatkowe w firmie.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów kadrowo-płacowych zajmujących się rozliczaniem podróży służbowych, pracowników biur rachunkowych i doradców podatkowych obsługujących klientów korporacyjnych, głównych księgowych, dyrektorów finansowych i podatkowych, specjalistów ds. podatków dochodowych, VAT i podatków międzynarodowych, osób tworzących regulaminy wynagrodzeń, podróży służbowych i polityki flotowe.
WYKŁADOWCA
Lech Janicki – prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 20 lat zajmuje się problematyką podatkową i prawną. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich. Autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego oraz prawa pracy na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej, ekspert podatkowy w mediach (m.in. TVN CNBC) oraz licznych portali branżowych, doświadczony wykładowca podczas ponad 1000 szkoleń z zakresu prawa podatkowego.
PROGRAM
- Odpowiedzi MPiPS z 2025 r. na interpelacje poselskie związane z podróżami służbowymi – sporo kontrowersji.
- Kontrowersyjny i bardzo niekorzystny wyrok NSA z 2024 r. w sprawie zwrotu wydatków na taksówki
- Podróż służbowa, oddelegowanie, jazdy lokalne – zupełnie inne skutki podatkowe.
- Najnowsze zmiany przepisów podatkowych 2022-2025 a podróże służbowe.
- Nowa wysokość diet i ryczałtów, nowa kilometrówka od 2023 r.
- Zmiana linii orzeczniczej NSA dotyczącej zakwaterowania pracowników oddelegowanych.
- Nowość: Ulga na udział w targach i reklamę – koszty podróży służbowych.
- CIT estoński a podróże służbowe i wyjazdy członków zarządu.
- Transport międzynarodowy – brak podróży służbowych.
- Rewolucja samochodowa w CIT i PIT z 2019 r. i jej wpływ na rozliczanie podróży służbowych w 2023 r;
- 100 lub 75 lub kosztów eksploatacyjnych w kosztach uzyskania przychodów – problemy praktyczne.
- „Limit proporcyjny 150 tys. zł” przy wynajmie samochodów w delegacji.
- Podróż służbowa odbywana samochodem pracownika – skutki w CIT i PIT
- Wynajem samochodu w polskiej wypożyczalni – skutki podatkowe
- Wynajem samochodu w podróży zagranicznej – skutki podatkowe, w tym rozliczenie podatku u źródła (WHT) do 7 dnia następnego miesiąca. Spółka jako płatnik „podatku u źródła” od usług nabywanych za granicą podczas podróży służbowych (obowiązki informacyjne m.in. IFT-2R, CIT-10Z oraz optymalizacja kosztów związanych z nabywaniem powyższych usług
- Wydatki związane z przejazdem autostradami, drogami płatnymi oraz parkingiem.
- Samochód elektryczny w podróży służbowej.
- Rewolucyjny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. w sprawie nieodpłatnych świadczeń dla pracowników i jego stosowanie w latach 2015 - 2023 r. przez sądy i organy podatkowe w kontekście podróży służbowych.
- Wykorzystywanie samochodów służbowych do prywatnych celów pracowników; wątpliwości, zagadnienia praktyczne i ich wpływ na rozliczanie podróży służbowych. Zmiany w ryczałtach od 2022 r.
- Podróż służbowa a oddelegowanie – skutki podatkowe.
- Nieudokumentowane wydatki a zwrot wydatków z tytułu podróży służbowej (m. in. zagadnienie wręczania napiwków podczas zagranicznych podróży służbowych).
- „Pobyt prywatny” pracownika w trakcie podróży służbowej i jego skutki.
- Inne wydatki dodatkowe niezbędne do realizacji zadania służbowego (studium przypadków).
- Zasady określania diet w przypadku podróży zagranicznej do kilku państw docelowych.
- Jak liczyć zmniejszenia diet w przypadku zapewnienia wyżywienia przez pracodawcę?
- Co zrobić, jeżeli wartość posiłku przekracza wysokość diety?
- Wyżywienie w ramach usługi hotelowej.
- Ograniczania wartości noclegu w podróży krajowej i zagranicznej.
- Przedstawiciele handlowi – zasady opodatkowania świadczeń z tytułu podróży w świetle wyroku TK i najnowszego korzystnego orzecznictwa sądów administracyjnych.
- Podróże osób nie będących pracownikami: kadra zarządzająca, właściciele, kontrakty menedżerskie, rada nadzorcza, zleceniobiorcy, prokurenci, wolontariusze, członkowie stowarzyszeń – jak prawidłowo rozliczyć takie wyjazdy?
- Określenie diet w kwotach wyższych niż wynikające z przepisów prawa.
- Zwrot pracownikom faktycznie poniesionych przez nich wydatków na wyżywienie według rachunków.
- Wydatki reprezentacyjne i reklamowe poniesione przez pracownika w trakcie podróży służbowej (obiady z kontrahentami, bilety na imprezy kulturalne i sportowe itp.).
- Sfinansowanie ubezpieczeń, wiz bądź szczepień pracowników wyjeżdżających poza granice RP – skutki podatkowe na gruncie ustaw o PDOP i PDOF.
- Pracownicy oddelegowani poza stałe miejsce pracy – zasady stosowania zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
- Rola wewnętrznego regulaminu rozliczania podróży służbowych i jego dostosowanie do potrzeb Spółki.