Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
05.11.2025
Godzina rozpoczęcia kursu:
16:30
Typ:
Kurs
Tryb:
Tryb popołudniowy
Opłata:
1290,- zł od osoby

ORGANIZACJA

Dni zajęć: 05, 12, 19, 26 listopada br. w godz. 16:30 – 20:30

  • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia i opłata min. 5 dni przed jego rozpoczęciem.
  • Kurs online na platformie ClickMeeting – działa w przeglądarce, bez instalacji.
  • Wymagania techniczne: komputer lub urządzenie mobilne ( telefon, tablet ) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia bezproblemowego przebiegu szkolenia, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
  • Przed zajęciami uczestnicy otrzymają link do platformy ClickMeeting oraz materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
  • 100% czasu zajęć odbywa się  wykładowcą - zajęcia są prowadzone w czasie rzeczywistym.

ADRESACI KURSU

Kurs dedykowany jest w szczególności:

  • właścicielom i pracownikom firm transportowych,
  • pracownikom działów kadr i płac,
  • osobom odpowiedzialnym za rozliczanie i ewidencję czasu pracy kierowców,
  • właścicielom i pracownikom biur rachunkowych
  • doradcom podatkowym, radcom prawnym

CEL

Celem 4-dniowego kursu jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prawidłowego i bezpiecznego zatrudniania kierowców, rozliczania ich czasu pracy oraz wynagrodzenia — zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym — zgodnie z aktualnymi przepisami prawa pracy, ustawy o czasie pracy kierowców, Pakietu Mobilności oraz wymogami PIP i ITD.

Dzięki udziałowi w kursie uczestnicy:

  • zdobędą pełną wiedzę o formach współpracy z kierowcami
  • nauczą się kompletować i prowadzić dokumentację kadrową kierowcy zgodnie z wymogami RODO i przepisami prawa pracy.
  • poznają zasady rozliczania czasu pracy kierowców, w tym dyżurów, nadgodzin, podróży służbowych i pracy w nocy.
  • dowiedzą się, jak prawidłowo ustalać i wypłacać wynagrodzenia w ruchu krajowym i międzynarodowym — z uwzględnieniem Pakietu Mobilności i specyfiki rozliczeń składkowo-podatkowych
  • otrzymają praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania się do kontroli PIP i ITD.
  • wypracują dobre praktyki minimalizujące ryzyko błędów i kosztownych sankcji.

Kurs stawia na praktyczne podejście — uczestnicy otrzymają przykłady dokumentów, wzory zapisów umownych i checklisty, a także będą mogli skonsultować swoje przypadki i wątpliwości z ekspertami.

 WARUNKI ZALICZENIA

  • Obecność na poziomie min. 70%.

Absolwenci otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu Zatrudnianie i rozliczanie kierowców – transport krajowy i międzynarodowy

WYKŁADOWCA

Anna Stokłosa LL.M. - radca prawny, dyrektor departamentu kadrowo-płacowego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz The Catholic University of America (Waszyngton, USA). Ukończyła studia doktoranckie w Katedrze Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych UJ. Uczestnik międzynarodowych konferencji naukowych. Specjalista w zakresie prawa pracy, zagadnień kadrowych oraz ochrony danych osobowych. Prowadzi własną kancelarię prawną. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w kwestiach związanych ze stosowaniem prawa, zarówno na etapie doradztwa, jak też w postępowaniach kontrolnych i sądowych. Doświadczony oraz uznany trener.

PROGRAM

 Moduł 1

Zatrudnienie kierowcy (zagadnienia kadrowe)

 Formy współpracy z kierowcą: UoP, UZ, B2B

  1. Kierowca – cudzoziemiec (legalizacja pobytu i zatrudnienia)
  2. Kierowca – pracownik: teczka akt osobowych od A do E

1) potwierdzenie kwalifikacji – czy można / trzeba przechowywać ksero prawa jazdy

2) skierowanie na badania lekarskie – opis czynników szkodliwych dla zdrowia

3) umowa o pracę – jak zapisać miejsce wykonywania pracy, jak konstruować umowę dla kierowcy w przewozach międzynarodowych

4) informacja o warunkach zatrudnienia z art. 29 § 3 KP – zapisy typowe dla kierowców

5) świadectwo kwalifikacji

6) orzeczenie psychologiczne o braku przeciwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy

7) oświadczenie o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie

8) oświadczenie o jednym miejscu pracy

9) informację dla kierowcy wykonywającego przewozy o czasie prowadzenia, przerw i odpoczynków

10) pozostałe oświadczenia (oświadczenie o niekaralności, oświadczenie o zapoznaniu się z podstawowymi czynnościami i obowiązkami na stanowisku kierowcy)

11) zaświadczenie o niekaralności a RODO

  1. BHP kierowcy

- szkolenia

- badania

- inne obowiązki pracodawcy

  1. Potwierdzenie kwalifikacji
  2. Odpowiedzialność materialna kierowcy
  3. Kierowca w transporcie międzynarodowym a dokumentacja delegowania.
  4. Kontrola PIP
  5. a) zakres
  6. b) procedura
  7. c) konsekwencje

Moduł 2

Czas pracy kierowcy

  1. Podstawy prawne i podstawowe pojęcia
  2. Norma czas pracy kierowców (czas jazdy, przerwy oraz odpoczynku) – co zaliczamy do czasu pracy kierowców?
  3. Systemy czasu pracy kierowców
  4. Okres rozliczeniowy

1) wybór najkorzystniejszego okresu rozliczeniowego

2) obowiązek zgłoszenia przedłużenia okresu rozliczeniowego

  1. Godziny nadliczbowe kierowców
  2. Pora nocna (KP i z CzasKieroU)
  3. Dyżur

1) dyżur 50%, 100%?

2) dyżur wliczany do czasu pracy

3) rekompensata dyżuru czasem wolnym na wniosek / bez wniosku pracownika

  1. Okres dyspozycyjności w obsadzie kilkuosobowej
  2. Praca w niedziele i święta
  3. Podróż służbowa kierowcy a czas pracy
  4. Ewidencja czasu pracy kierowców
  5. Kontrola Inspekcji Transportu Drogowego

Moduł 3

Wynagrodzenie kierowców w transporcie krajowym

Wynagrodzenie urlopowe, chorobowe oraz za inne nieobecności w pracy

  1. Kierowca w ruchu krajowym - składniki wynagrodzenia
  2. a) zaliczka / wynagrodzenie za dyżur (definicja dyżuru)
  3. c) dodatek / ryczałt za pracę w porze nocnej - jak ustalić wysokość - warsztat
  4. d) dodatek / ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych – jak ustalić wysokość - warsztat
  5. e) uznaniowe składniki wynagrodzenia (premia np. za niskie zużycie paliwa / nagroda)
  6. Podróż służbowa kierowcy
  7. a) definicja podróży służbowej
  8. b) diety i ryczałt za noclegi
  9. Wynagrodzenie zasadnicze – czy może być poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę?
  10. Wynagrodzenie kierowcy (transport krajowy i międzynarodowy) –składniki wliczane do podstawy oraz przykłady wyliczeń
  11. wynagrodzenie urlopowe
  12. ekwiwalent za urlop
  13. normalne wynagrodzenie
  14. wynagrodzenie przestojowe
  15. wynagrodzenie za nieobecności w pracy, za które pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia
  16. Podstawa wymiaru wynagrodzenia / zasiłku chorobowego (z uwzględnieniem szczególnych zasad dotyczących pracowników delegowanych)

Moduł 4

Wynagrodzenie kierowców w transporcie międzynarodowym

  1. Rozliczenie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym – Pakiet Mobilności 2022 - skutki likwidacji podróży służbowej dla wyliczenia wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym
  2. Ustawa o czasie pracy kierowców a wynagrodzenie kierowcy
  3. przeciętne wynagrodzenie
  4. „wirtualna dieta” a podstawa wymiaru składki na ćwiczeniach
  5. „wirtualna dieta” a podstawa opodatkowania na ćwiczeniach
  6. kwoty niezaliczane do przychodu w przypadku kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe z przychodem wyższym niż miesięczne wynagrodzenie (m.in. jak ustalić kwotę sanitariatów)
  7. Termin wypłaty wynagrodzenia i dwie lub więcej LP w ciągu miesiąca
  8. Ustalenie daty kursu
  9. Kierowca przebywający w jednej dobie w dwóch różnych krajach

MOŻLIWE DOFINANSOWANIA

KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY (KFS)
Z dofinansowania mogą skorzystać wszystkie przedsiębiorstwa (duże, średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa), które zatrudniają min. jedną osobę na umowę o pracę.
Więcej informacji na stronie: Krajowy Fundusz Szkoleniowy - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Administracja

Zapraszamy do kontaktu w sprawie dofinansowań: Monika Białek - tel. 61 8630 480 wew. 21 - monika.bialek@skwp.poznan.pl

TWOJE NASTĘPNE KURSY

Ziębicka 18
60-164 Poznań

tel. 61 8630 480
tel. +48 452040111

szkolenia@skwp.poznan.pl
sekretariat@skwp.poznan.pl

PKO BP SA I O/M 42 1020 4027 0000 1102 0031 0219

close