
W ostatni czwartek marca b.r., odbyło się pierwsze spotkanie on-line Klubu Dyplomowanych Księgowych, Wielkopolskiego Oddziału SKwP. Gościem oraz prelegentem spotkania, był Marcin P. Stopa CEO SeeWidely. Celem spotkania było uświadomienie Dyplomowanym Księgowym, jak zmienił się obraz współczesnych kompetencji, przedstawienie sposobów wzmacniania i rozwoju swoich kompetencji oraz poznanie kluczowych kompetencji dla zawodu księgowego.
Zapewne każdy z nas wie, że kompetencje możemy podzielić na twarde i miękkie. Nie każdy jednak z nas ma świadomość, że w dzisiejszej rzeczywistości większe znaczenie mają kompetencję miękkie. Dlaczego? Ponieważ kompetencje twarde nabywamy poprzez edukację, udział w różnych kursach czy szkoleniach, a także poprzez doświadczenie na danym stanowisku pracy. Kompetencje miękkie natomiast, są związane z naszymi cechami psychofizycznymi, z zasadami jakimi się kierujemy w życiu oraz wartościami, które wyznajemy. Określają nasze umiejętności społeczne, które pomagają nam funkcjonować w społeczeństwie. Kompetencje miękkie decydują zatem o tym, jak my postrzegamy innych oraz jak inni postrzegają nas.
Dla niektórych firm, kandydat posiadający dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, stanowi „talent”, który posiada najcenniejsze dziś kompetencje zawodowe. Kandydat z „talentem” stanowi profesjonalistę, który z sukcesem będzie budował pozytywny wizerunek organizacji w oczach pracowników i współpracowników, klientów oraz partnerów biznesowych. Marcin P. Stopa podzielił się z nami ciekawym raportem, w którym „Kierownictwo wyższego szczebla uważa, że najważniejsze umiejętności dla pracownika to umiejętności miękkie” [2018 Workplace Learning Report]. Zatem czy zawód księgowego wymaga posiadania kompetencji miękkich? Jeżeli tak, to jakie są kluczowe kompetencje dla zawodu księgowego?
Wraz z pozostałymi Dyplomowanymi Księgowymi biorącymi udział w spotkaniu, staraliśmy się wypracować w dyskusji kluczowe kompetencje dla zawodu księgowego. Efekty tej pracy, przedstawia się następująco (kolejność przypadkowa):
- logiczne i analityczne myślenie,
- zdolność szybkiego uczenia się,
- odporność na stres i presję czasu,
- komunikatywność, empatia oraz możliwości negocjacyjne,
- umiejętności z zakresu nowych technologii, może nie Big Data czy sztuczna inteligencja, ale na pewno praca zdalna/elektroniczna wymiana informacji / dokumentów,
- rozwaga w działaniu i praca pod presją czasu,
- umiejętności godzenia sprzecznych interesów, rozwiązywanie konfliktów,
- etyka oraz szacunek dla innych osób,
- zmiana optyki z "drzew" na "las", żeby nie skupiać się na szczegółach,
- umiejętność analizy danych i podejmowania decyzji w warunkach niepewności i braku pełnej wiedzy.
Jak łatwo można zauważyć, większość wskazanych kompetencji, stanowi kompetencje miękkie. Zatem pytanie nie powinno brzmieć „czy zawód księgowego wymaga posiadania kompetencji miękkich?”, a bardziej „w jaki sposób rozwijać kompetencje miękkie?” Niestety, z uwagi na bardzo skomplikowany polski system podatkowy, ciągle zmieniające się przepisy, nakładanie kolejnych obowiązków oraz szybki postęp techniczny, napotykamy trudności w znalezieniu czasu na rozwój osobisty oraz szlifowanie umiejętności miękkich.
W przedstawionej przez Marcina P. Stopę koncepcji, innowacyjnym rozwiązaniem w rozwoju kompetencji miękkich, jest nauczanie poprzez NanoLearning. Metoda ta polega na multimedialnej i interaktywnej nauce, gdzie poświęcając wyłącznie 5 minut dziennie, jesteśmy w stanie chłonąć wiedzę (jak w nauce języków obcych). Dodatkowo poszczególne moduły nauki, możemy przyswajać przy pomocy naszego smartfona. niezależnie od pory i miejsca, w którym właśnie się znajdujemy
Z pewnością przeprowadzone w Klubie spotkanie uświadomiło nam wszystkim Dyplomowanym Księgowym, że posiadanie szeroko rozwiniętych kompetencji miękkich, ostatnimi czasy stało się kluczowe, a w sytuacji obecnego kryzysu, wręcz krytyczne (szczególnie jeśli chodzi o empatię i zdolności negocjacyjne). W celu ich lepszego rozwoju, warto wykorzystywać dostępne innowacyjne metody nauczania oraz nowe technologie.
A jeżeli dalej nie jesteście pewni „czy kompetencje miękkie są kompetencjami przyszłości i czy mają swoje miejsce w księgowości?”, to zajrzyjcie do Międzynarodowego Standardu Edukacyjnego dla Zawodowych Księgowych, opracowanego przez IAESB. W standardzie numer 3 zatytułowanym „Profesjonalne umiejętności” zapisano, że niezbędne w otrzymaniu tytułu zawodowego księgowego jest posiadanie kompetencji miękkich, tj. umiejętności interpersonalnych oraz komunikacyjnych.
Dyplomowany Księgowy SKwP, Sylwia Rzepka