W drugi wtorek września w Centrum Edukacji Stowarzyszenia Księgowych w Polsce przy ul. Ziębickiej 18 w Poznaniu, miał miejsce inauguracyjny, powakacyjny odczyt, którego tematem była „Robotyzacja procesów księgowych”.
Spotkanie w imieniu władz Oddziału, otworzył Grzegorz Bosy, Członek Zarządu Oddziału Terenowego SKwP w Poznaniu, Wiceprezes Zarządu Oddziału Wielkopolskiego oraz Leszek Lewandowicz, Sekretarz Zarządu Oddziału Wielkopolskiego. Powitali oni zebranych uczestników w nowym semestrze oraz zaprosili do udziału w najbliższych wydarzeniach organizowanych w Oddziale Terenowym SKwP w Poznaniu.
Część merytoryczną spotkania otworzył Piotr Hans, Członek Zarządu Oddziału Wielkopolskiego oraz Zarządu Głównego SKwP, nawiązując do cyklu dyskusji na temat automatyzacji procesów finansowo-księgowych, które miały miejsce w naszym Oddziale w pierwszych miesiącach bieżącego roku, podkreślając znaczenie „kompetencji przyszłości” tj. kombinacji umiejętności informatycznych i dobrze rozwiniętych kompetencji miękkich. Następnie, zaprosił do zabrania głosu p. Andrzeja Kubiaka, Partnera w firmie Smart Media Sp. z o.o. (wg niezależnego rankingu - robonomika.pl – lidera wśród firm zajmujących się robotyzacją biznesu w Polsce).
W trakcie spotkania, nie tylko zostały przedstawione podstawowe pojęcia z zakresu robotyzacji procesów księgowych, doświadczenia z wdrożeń, zarówno w dużych przedsiębiorstwach, jak również małych firmach i biurach rachunkowych, ale także padły odpowiedzi na wiele pytań ze strony uczestników spotkania. I to zarówno tych bardzo praktycznych, bliskich codziennej pracy księgowych, jak i tych natury bardziej ogólnej, charakterem trendów zmieniających realnie warunki pracy księgowych.
W ramach podsumowania spotkania, specjalnie dla członków oraz sympatyków naszego Oddziału, p. Andrzej Kubiak przygotował listę najciekawszych i najważniejszych pytań i odpowiedzi dotyczących robotyzacji procesów księgowych, które pojawiły się w trakcie spotkania lub pojawiają się przy okazji podobnych wydarzeń. Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na 2 wybrane przez nas pytania, natomiast pozostałe odpowiedzi wraz z ciekawym opisem wdrożenia robotyzacji udostępnione zostaną w strefie „tylko dla członków”.
1. Czym jest robot?
Robot do automatyzacji procesów back office to oprogramowanie, które porusza się pomiędzy różnymi systemami informatycznymi, podobnie jak człowiek. Tyle tylko, że robot jest pracownikiem cyfrowym, który posiadając loginy i hasła do systemów informatycznych, loguje się w nich i wykonuje te same czynności, które musiałby wykonać człowiek. Ważne jest to, że może on poruszać się swobodnie i bez ograniczeń, pomiędzy różniącymi się i nie kompatybilnymi systemami informatycznymi, bez konieczności ich integracji.
2. Czy taki robot zabierze mi pracę?
„Roboty nie zabiorą pracy księgowemu, ale ją zmienią. Technologia, w tym robotyzacja, pozwoli księgowym nie tylko „robić zdjęcia przeszłości”, ale na podstawie posiadanych danych przewidywać wyzwania podatkowe i księgowe w przyszłości. Robotyka przyspiesza wykonanie zadań i uwalnia zasoby ludzkie w organizacji, umożliwiając przesunięcie ich do bardziej zaawansowanych zadań. W połączeniu z optymalizacją procesów, automatyzacja umożliwia uwolnienie 40-50% zasobów ludzkich w organizacji. W efekcie rośnie poziom zadowolenia klientów, którym taka firma dostarcza usługę szybciej i jest ona lepszej jakości. Zwiększa się też poziom innowacyjności w firmie, dzięki uwolnionym zasobom ludzkim, poprawie analityki biznesowej i wykonywaniu zadań w czasie rzeczywistym.” (źródło: „Robot w służbie księgowości. Roboty nie odbiorą pracy księgowemu, ale ją zmienią”, Raport z badania EY, Styczeń 2018).
3. Po co mi robot? Przecież ja robię to samo?
4. Kto tworzy roboty? Czy można go zrobić sobie samemu? Jak się stworzyć robota?
5. Kiedy mi się to opłaca?